Hallo. Er der nogen?
Der har været fejl på hjemmesidens JetPack plugin, som styrer abonnementer. Nu har jeg slettet alt og geninstalleret det hele.
Jeg håber det virker igen. Måske er der blevet slettet nogle abonnenter? Så kan man jo heldigvis helt frivilligt igen få lov til at tilmelde sig.
Vi skal jo snart ud at rejse igen!
/Jørgen
Man skal flytte sig for at ændre fremtiden. Heri ligger der, at man skal handle. Det duer ikke at blive siddende hjemme og være vred eller bange.
Fra turen til Italien i 2017. Venedig var vi ved at springe over, fordi 'alle de andre turister' allerede var ved at jage de lokale ud af byen
Jeg faldt over et billede taget i Venedig i 2017. Maurizio Nannucci's tekst, bøjet i neon, ved indgangen til Guggenheim-museet fik jeg læst og forstået igen. Man skal flytte sig ud af stedet, i tid, i tanker, for at ændre fremtiden.
Jeg har tænkt på det i forhold til at være kommet hjem fra endnu en tur ud i verden, der har ændret min fremtid. Men også i forhold til det kommende folketingsvalg og EU-valget. Det vil være noget rigtigt skidt, hvis de mange bange fra Stram Kurs, DF og Nye Borgerlige kommer til at løbe med dagsordenen. Det er der alt for mange vigtige punkter på dagsordenen til. Vi kan måske ende med et folketing som det engelske parlament, der i en svær Brexittid er fuldstændig ude af stand til at tage beslutninger. Vi har i stedet brug for nogen, der er modige, ikke bange, med viljen til at handle demokratisk. Det kan de enøjede på højrefløjen spænde ben for. Som de gjorde med Brexit.
Når man kommer ud i verden viser det sig hver gang, at der er meget mere af det vi har til fælles med dem vi møder, end det der skiller os. Det skulle man jo ikke tro, når man lytter med på den hjemlige debat med de bange partier.
/Jørgen
Jeg har lige spist en rest af børnebørnenes boller i karry. Med gulerodssalat 'Made in Germany'. Udenfor er det ved at blive mørkt, for det blev sen aftensmad i Cadolzburg.
Cadolzburg ligger i Sydtyskland nær Nürnberg og bilen har allerede kørt mere end 1000 km efter service og syn. Den bliver snart 2 år, og så skal den synes hos TÜV. Sådan er det i Tyskland. Den fik det store 30.000 km eftersyn hos Fiat i Flensborg og gik derefter gennem syn og kører fint.
Der er stadig nogle hængepartier med garantireparationer, bl.a. var forreste siderude punkteret, og skulle skiftes hos Scandic-Nordic. Det gik så ikke så fint. Bilen skulle være færdig fredag kl. 12, hvorefter vi ville pakke, opdatere GPS og køre en afslappende tur til overnatning i Schwerin. Vi ventede tålmodigt, købte mad fra BurgerKing og fik bilen klar til pakning kl 19.30. Heldigvis fik vi tidligt tændt køler og fryser, så det kun var os og ikke maden, der måtte vente i 30 grader. Vi nåede Schleswig og sov kl. 22.30
Ventetid i Handewitt. 12-19
Inden jeg faldt rigtigt i søvn er svært at forstå, hvordan det kan gå så skævt med planlægningen for et stort tysk værksted. Det meste er nok blevet 'Lost in Translation' både direkte og indirekte ved oversættelse af forskellige kulturelle koder?
Det kunne falde meget godt i hak med fordomme om stive, kommando,-ordnung muss sein, -tyskere og endnu en gang få bekræftet, at sådan er tyskere.
Men det kom heldigvis til at gå helt anderledes længere nede i landet.
Jørgen
Dette billede er taget fra altanen mod nordøst i miin lejlighed. Det var en aften lige efter solnedgang. Billedet består af 4 billeder som er syet sammen og justeret.
/jørgen
Det er her vi bader om morgeneen. Det ser koldt ud, men det er faktisk bedre end man lige tror
Vandet er -2, og luften er - 5. Vinden er 15-20 m/s.
Chill-faktoren får temperaturen på huden temmelig meget nedad.
Det er 6 år siden vi bestilte vores Hymer. Det var et langt tilløb og mange grundige overvejelser, der lå bag beslutningen. Vi endte med at købe netop den bil, fordi den bedst kunne opfylde de behov vi havde i 2015. Vi kunne ikke blive klogere på det, og duede det ikke, måtte vi jo sælge den igen.
Det har foreløbig duet i 6 år. Vi er blevet både ældre og klogere, og vi har da også løbende diskuteret, om vi stadig har den bil, vi vil have, om den duer til det vi nu vil bruge den til.
Og det emne har igen været på dagsordenen her i 2021.
Lene er aldrig blevet tryg ved at køre Hymerbilen. Hun synes den er for stor, både at sidde i som chauffør og for lang at manøvrere. ( Hun er måske bare for lille, ti hi). Og størrelsen gør også, at den er lidt svær at gemme, selv om vi har valgt en god, diskret farve. Den er for lang at parkere på de fleste parkeringsbåse.
Vi valgte en større bil, fordi vi ville have plads til cykler indendørs, sengene skulle være på langs af bilen og have plads til alle de ting vi har brug for, når vi kører lange ture. Efterhånden har det vist sig, at vi ikke bruger al pladsen. Vi kan godt undvære noget plads, og også godt have cykler udenfor.
Så vi har været på udkik efter noget mindre. Hver gang vi på vores ture rundt i DK har vi spurgt folk med campervans om deres erfaringer med at rejse på mindre plads. Det er blevet mange snakke for og imod, hvad vil det koste, kan vi sælge den gamle?
Sidst snakkede jeg med nogle tyskere på tysk i en Knauss van. Jeg spurgte Google hvor man kan købe en Knauss-van i Danmark. Det allerførste på listen var Antons Camping i Videbæk. Vi har tidligere kikket på Vans fra Põssl og besøgt flere forhandlere af den. Antons Camping er på YouTube med mange videoer og sælgeren gør et rigtigt godt indtryk og er meget overbevisende, så vi besluttede at tage en tur til Videbæk og se på varerne.
Herunder kan du fornøje dig med Antons Campings videopræsentation af en van mærket Tourne. Den er interessant!! Antons sælger hedder Thomas og er rigtig sød.
/Jørgen
Hvis du har set videoen fra Antons Camping vil du sikkert også tænke: Ham Anton sælger virkelig den Tourne 6.0 godt. Det er Thomas, der er den meget entusiastiske sælger, og som ihvertfald gjorde mig nysgerrig på "Den ultimative vintervan!". Men er det nu rigtigt at man kan mærke den gode samlekvalitet, de intelligente designs og løsninger på at indrette sig på mindre plads? Er fornemmelsen af at køre i en mindre bil så klar, at også Lene tør at køre både fremad og i bakgear?
Vi ville selv prøve at banke på træværket og opleve dobbeltsengen og mindre plads ved spisebordet. Så vi planlagde en tur til Videbæk og omegen og pakkede HYMEREN. Det ville også være dejligt at få et profesionelt bud på, om det kan lade sig gøre at sælge den gamle bil for en ordentlig pris?
Producenten har en hjemmeside om Tourne: It's all about the journey" Det kan vi godt lide!
Salgsvideo fra producenten. Det er de helt rigtige farver, der giver en stemning af at det er rejsen der er det vigtigste. En sød og smuk pige der kører rundt lige der hvor vi kørte for et par år siden. Hvordan ku de vide det?
Men man kan ikke købe en bil på Youtube alene, så vi må afsted till Vestjylland
/Jørgen
En lille køretur i en (måske ny) campervan i Videbæk? Så lang en tur for så lidt? Nej vi smider jo ikke diesel ud. Når nu vi var i det nordlige Vestjylland, kunne vi få flere oplevelser ud af det, og besøge Ole i Skive.
Det var et fint besøg hos Anton's Camping. Vi prøvekørte bilen. Lene var tryg ved at køre både frem og tilbage. Det manuelle gear kunne hun bedre lide end Hymers automatgear. Anton's gjorde et godt indtryk 'i virkeligheden' og de ville godt lave nogle rimelige aftaler omkring handlen i de her usikre leveringstider. Vi kørte fra Anton's i godt humør og havde fået bevilget tid til hjemlige overvejelser. Skal/skal ikke?
Ringkøbing Havn skulle være hyggelig at overnatte på. Og det var der rigtig mange, der vidste. Vi ankom i sen eftermiddagssol og fik den sidste plads. Der var faktisk vejr til at sidde i solen på kajen
Ringkøbing er et hjemsted for vindmøllefabrikken Vestas. Det ville vi kikke på ,når det igen blev lyst.
Vingenav til stor mølle. Jeg kunne nemt stå inden i kransen.
Det er politistationen med fængslet bagved. Karakteristisk byggestil i Ringkøbing. Byen kunne godt trække et genbesøg i lidt bedre vejr med muligheder for at få mere lokal information.
Nu havde vi en aftale med Ole fra Samsø om besøg. I Skive.
Ole har været for tæt på en skovflåt uden at opdage det. Han fik besvær med sin ryg og stod nærmest til at skulle have opreret en diskusprolaps. Det viste sig så, at han var inficeret af borelia og hans nervesystem var blevet forstyrret, så han ikke kunne gå. Derfor var han indlagt på Skive sygehus. Vi kørte til Skive og havde en aftale med Ole efter aftensmaden.
Eftermiddagen i Skive brugte vi på lidt shopping på Strøget og middagslur og eftermiddagskaffe ved lystbådehavnen.
Da det blev efter arbejdstid, kom der en masse biler med folk med badetøj under armen. De skulle mødes til introduktion i vinterbadeklubben.
På vej for at besøge Ole kom der en melding om 'corona-alarm', så vi skulle holde os væk. I stedet tog vi et ophold i en efterårskold Kongenshus Mindepark. Her var der plads til overnatning. Næste morgen blev det til vandretur på heden. Og i mindeparken over de mange mennesker, der brugte deres liv på at opdyrke heden.
Det blev ved med at være ret kedeligt vejr, så heden tog sig ikke ud fra sin flotte side.
/Jørgen
I oktober 2021 blev beslutningen taget. Hymer-bilen skal skiftes ud med en mindre van. Og det skulle være en "Tourne 6.0 Black Edition", som vi havde set hos Antons i Videbæk. Det var begyndelsen. Men leveringen ville først ske i januar-februar 2022. Inden da lå der forskellige opgaver, der skullle løses.
I følge slutsedlen på den nye bil vil sælger gerne tage den gamle Hymerbil i bytte, og Antons har tilbudt en fast pris, hvis overtagelsen sker inden slutningen af februar 2022. Det er på en måde da ret trygt. Men Antons var åben med 'de faktiske forhold' på autocampermarkedet. For der er meget stor efterspørgsel på biler. Og forhandlerne har svært ved at efterkomme de mange ønsker. Det er corona og chip og fragt, der laver ballade. Antons ville fastholde sit tilbud, mens vi kunne prøve selv at sælge bilen inden den nye blev leveret. Det skulle ikke være så svært, og Antons tilbudspris stod ved magt. Der vil ikke være andet at miste end noget hjemmearbejde, hvis det nu ikke lykkedes.
For 400 kr. skumbad. Så er der gjort klar til fotoshoot.
Der var lige et par reparationer i Tyskland og Hedensted, og en enkelt skumvask i Odense der skulle overstås inden vi kunne komme i gang med salget.
Men hvordan sælger man en bil til mange hundrede tusind kroner? Er der overhovedet nogen der tør købe privat? Hvad skal den koste? Hvordan undgår man at blive snydt? Forsikring? Nye plader? Annoncering?
Alt det praktiske med pengene ejerskifte o.s.v. er der rigtig gode løsninger på ved Skat og Motorstyrelsen. Hvis man bruger sin sunde fornuft og NemId kan det ikke gå helt galt. Og så er der spørgsmålet om at finde en køber. Jeg spurgte vore VVS'er som var i huset, men konen havde andre planer. Hvem kender vi så? Vores autopusher? Naboen? Han var blevet for gammel. Et skilt i vinduet: "Flot autocamper sælges. Giv et bud."
Internettet selvfølgelig. Bilbasen var et oplagt bud, og så kunne man også finde den i Den Blå Avis. Og selvfølgelig Facebook i en af de mange grupper, der søger en billig bilm at tage på ferie i. Rigtig mange havde fået samme glimrende og billige ide. Selv om en del af bilerne havde stået til salg lidt længe?
Men de havde altså heller ikke så flot en bil og slet ikke flotte billeder af en flot bil.
Her kom skumbadet hos Man Diesel i Odense ind. Der blev gnubbet og taget billeder ved Flyvesandet i det fineste solskin i januar. Oprettet annoncer i Bilbasen og mange steder på Facebook.
Vejret er altid flot i en Hymer
Der er altid plads til en Hymer mere.
Enhver bilsælger skal sørge for plads ved håndvasken.
Fire fremvisninger senere ringede Erik fra Grenå. Han ville lige høre om han kunne komme før de næste de skulle se bilen? Og hvor høj er døren til bagagerummet egentlig? 105 cm!
Erik var hurtig på motorvejen fra Jylland en fredag formiddag. Han steg ud af sin bil med en tommestok. Jo, den var god nok. 107. Jeg køvern sgu. Jeg sætter lige 5000 ind på din Mobilepay. Så orner vi resten på mandag.
Bilen var købt, betalt og havde skiftet registrering efter mindre end en uge. Og til 100.000 mere end Anton ville give.
Det gik da alt for hurtigt? Den var nok alligevel for billig? Nej, det var ret dejligt at få det hurtigt overstået med et godt resultat.
Så kunne vi jo bare vente på den nye bil blev leveret og det gjorden den 15. februar
Det er den nye bil på en plads ved Skjern Enge. I baggrunden kan man få en tur med trækfærgen over Skjern Å og tilbage igen.
/Jørgen